« テレビに辟易 | Main | インファナル・アフェア3部作 »

October 13, 2005

アナリストって一体。

以前、ここでアップル株を酔った勢いで買ってしまったということを書いた。その直後に株価は急降下し、一時は10ドル以上も価値が下がってしまった。分割直後に買うなんて素人だなあとしみじみ反省したのだが、その後、iPODの好調な売れ行きにジリジリと株価はあがり、4-6月の決算が予想より良かったことからドンとあがって、買値を超え、55ドルまであがった。ジョブスの感動的なスピーチもあって、「さすがアップル」などと思っていたのだが…。

ここ数日、株価は劇的に下がった。まず、iPODナノに不具合があって、回収することになったことで、ガクッと下がり、さらに昨日発表された7-9月の決算が、アナリストの予想を下回ったということでさらに下がった。過去最高益をあげているにもかかわらずだ。

思い返せば、一時、30ドル台に急落したときも、「アナリストの予想を下回った」というのが理由だった。でも、今回、数を把握しているはずのアップル予想は上回っているんだよね。アップル自体は固めに見積もっているにしろ、アナリストのイケイケどんどんな数え方のほうがおかしいんじゃないかと私は思う。素人考えだけど。アナリスト予想を上回るためにアップルが仕事をしているわけではない。といって、アナリストが予想をはずした責任を株主に対して取るわけでもない。だいたい、競合他社もあるんだから、アップルがその影響を受けないわけがないって思わないか? 

今後のことを考えれば、iPODナノは魅力的な商品で、私自身、ほしいと思っているところなのに売り切れだし、深夜にビデオiPODや、カメラつきiMacも発表されたというのに、なんだかなあ…。深夜の発表は「想定の範囲内」なんだろうか。ま、いずれにせよ、今後株価は上がると思うし、今のところ売る気もないからいいけどさ。

アップルを含め、恐る恐る株をかじってみて思ったのは、株主たるもの、株価がちょっとくらい下がっても、ま、いいやと思っていなきゃいけないってことだ。そしてそのためには、その会社が提供する製品、サービスが好きなことが重要だと思う。お勧めされて、ちょっとあがっているからって買ってみた株は、売るタイミングを間違えたりして、塩漬けになることが多い。(ちゃんとデイトレしてればいいんだろうけど、私には向いてないし、時間もない)

そして、今、とても残念なのは、この基準からいくと、ソニー株が買えないことである。早く立ち直って、魅力的なサービスや製品を提供してほしい。

|

« テレビに辟易 | Main | インファナル・アフェア3部作 »

投資」カテゴリの記事

Comments

I am doing something of the same interest and will be taking note on this .Thanks.

Posted by: payday loans in canada | September 22, 2010 at 07:58 AM

This is such a great resource that you are providing and you give it away for free. I love seeing websites that understand the value of providing a quality resource for free. It is the old what goes around comes around routine. Did you acquired lots of links and I see lots of trackbacks??

Posted by: online loans | September 21, 2010 at 08:11 PM

jhmsxqfdgkuvaewoyegbsfuzrocxjmkipue

Posted by: loans bc | September 02, 2010 at 07:31 AM

Your weblogblog site is great. Thank you truly for presenting a lot usable advice. I will bookmark your website and will be definitely returning. All over again, I value all your work and moreover sharing a lot interesting tips to the people.

Posted by: payday loan canada | August 25, 2010 at 07:52 AM

jinandtonic.air-nifty.com is great! Short term payday loans are great for getting you the etra cash that you need until your net payday but if you do not treat them as a short term loan you will be in a world of financial trouble This is what you should do if you take out a payday loan

Posted by: toronto payday loans | July 12, 2010 at 03:08 AM

Your website is very interesting. I loved your website a lot. Thank you.

Posted by: online payday loans | July 02, 2010 at 03:04 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/29180/6377013

Listed below are links to weblogs that reference アナリストって一体。:

« テレビに辟易 | Main | インファナル・アフェア3部作 »