« もしもし、おれ、ビンラディンです | Main | ブット暗殺の真相 »

December 31, 2007

2007年はインテリジェンスに始まってサブプライムで終わった

いや、ただ、私のブログのことなんだけど。

テッシーと佐藤優の対談とか007とか、あと安部ちゃんとか、そんなのにつられて、インテリジェンスって何よ、とか思ってたのが2007年初頭。結局、日本には決定的にないもんだってことが判明。インテリジェンスって情報収集・分析だけども、それ以前に戦略がないからインテリジェンスもないんじゃない?っていう、前から思っていたところに行き着くわけなんだけど。それより胆力ないかも。日本一重い職業であるはずの首相職を放り出しちゃう事件とかね。

首相職を放り出したころと重なりながら、過熱気味の世界経済もとうとう行き着くところまで行って、後半はサブプライムだったし。サブプライムながら米株とかはあげてたりするんだが、日本株は下がってるし。投資家ってほどでもないので、あまり影響ないんだけど、これはなぜだ~と思って考えてみた。

いろいろあるけど、海外で生産してるのがいけないんじゃないかと。トヨタでもホンダでも、ボロボロ儲かっていそうな会社は海外に生産拠点を置く。これは、メーカーからすれば当然のことなんだけど、日本ってのは加工貿易で成り立っていて、輸出して儲けるのが基本。それを海外に移せば、海外が儲かるわけだ。当たり前だけど。

でも、それは、しょうがないこと。だから、ほかでできることは放っておいて、日本でしかできないものを輸出するしかない。それは自動車部品だったり、原子力の根幹だったり、発電用タービンの重要部品だったりする。でもそれだけじゃなくて、アニメだったり、Wiiだったり、DVDだったりHDDだったり、薄型TVだったりするんじゃないかと。結局、日本人がほしいものだよね。

最終的に自分がほしいものをきちんと追求しましょう、ってことだ。人生楽しみましょう。2008年はこれだな。そして、日本人がほしいものを作っているところにはきちんと、日本人自身が投資しましょうよ。ま、今、お買い得っぽいしさ。それと、地球環境的なことね。世界の温暖化ゲームを上手に楽しみましょう。

というわけで、そろそろハッピーニューイヤーですかね。あけましておめでとうございます。

|

« もしもし、おれ、ビンラディンです | Main | ブット暗殺の真相 »

日記・コラム・つぶやき」カテゴリの記事

Comments

wyvegxcxtqsihazmschnywjkdrtqwizxlgr

Posted by: loans british columbia | September 02, 2010 at 08:58 AM

Your blogging site is excellent. Give thanks you very much for providing a great deal of both interesting and useful additional info. I'll be bookmarking bookmark your blog site and will be absolutely returning. Yet again, I respect your entire work and as well , delivering a great deal great information for the many people.

Posted by: payday loans toronto | August 25, 2010 at 09:19 AM

jinandtonic.air-nifty.com is great! When there is an urgent need of finance payday loans are the best savior Everyone likes to lead a life of luury and some cash in advance works well for this purpose This is possible by finding the best pay rates There are different forms of

Posted by: toronto payday loans | July 12, 2010 at 04:26 AM

Your website is very interesting. I liked your website a lot. Thank you.

Posted by: payday loans edmonton | July 02, 2010 at 09:14 AM

Post a comment



(Not displayed with comment.)


Comments are moderated, and will not appear on this weblog until the author has approved them.



TrackBack

TrackBack URL for this entry:
http://app.cocolog-nifty.com/t/trackback/29180/17539414

Listed below are links to weblogs that reference 2007年はインテリジェンスに始まってサブプライムで終わった:

« もしもし、おれ、ビンラディンです | Main | ブット暗殺の真相 »